INTERVJUER

 

SÅ HÄR SÄGER STUDENTERNA

Felicia, 24, sjökaptensprogrammet

Felicia Högberg går sista året på sjökaptensprogrammet på Chalmers och hoppas efter examen få jobb på tankfartyg. Hon tycker att det fina med utbildningen är att den är så bred:

» Om jag vill gå iland i framtiden har jag en bra grund att stå på. «

» Jag blir färdig till sommaren. Innan jag började på Chalmers läste jag sjökapten ett och ett halvt år i Norge och fick tillgodoräkna mig ungefär ett år.«
Hon tycker att utbildningen i Sverige skiljer sig från den i Norge.
» Det är mycket bättre utbildning här i Göteborg. Här har man praktiken integrerad i utbildningen, man får försmak på arbetslivet och hinner se vad man vill göra.«

Felicia är uppvuxen i Göteborg och kom redan som liten i kontakt med sjöfart.
» Då satt man och tittade på alla stora fartyg som åkte in och ut på älven. Vi har alltid haft båt när jag var liten och jag kände att om man får jobba med det man tycker är roligt, då har man lyckats. För mig fanns det inget annat alternativ än att läsa till matros på gymnasiet. «
Hon har redan fått testa på att jobba på olika typer av fartyg.
» Jag har gjort praktik på både roro-fartyg och tankfartyg. När jag åker från praktiken vill jag känna att här har jag verkligen lärt mig någonting och samtidigt gjort nytta. «

När Felicia är klar med sin utbildning vet hon vad hon vill göra.
» Förhoppningsvis får jag jobb på tankbåt. Det kanske är lite mer relax under sjöresorna, men när man väl kommer till kaj och det är operation är det spännande saker med mycket fokus. Man får tänka och använda sin kunskap för att lösa problem. «
För henne är sjökaptensutbildningen idealisk.

» Bara för att jag går iland någon gång i framtiden vill jag inte sluta jobba med sjöfart. «


henrik2


Julia, 30, sjöfart och logistik

Att Julia Pagander kommer från en sjöfartsfamilj är inte den
primära orsaken till att hon valde programmet sjöfart och logistik på Chalmers, där hon nu är inne på det tredje och sista året:

» Jag tycker bara att det är en så oerhört spännande bransch. «

» Egentligen var det logistikdelen som jag var mest intresserad av. I och med att sjöfarten är en så stor del av den globala marknaden så är det en väldigt bra kombination med sjöfart och logistik i samma program, berättar Julia. «

Hon gillar att det ingår praktik i utbildningen.
» Det är också en positiv grej, det har man inte så ofta i tekniska utbildningar.«
Sin praktik gjorde hon på Greencarrier.
» Det var väldigt roligt att komma ut i verkligheten när man suttit med det teoretiska. När man väl var ute på företaget förstod man att man hade lärt sig oerhört mycket i skolan. Det får man aldrig testa på förrän man kommer ut i arbetslivet. «

Att utbildningen är bred tycker hon är bra.
» Jag känner att det finns många olika vägar att gå efter examen. Det har varit bra studietakt. Många av våra lärare kommer från yrkeslivet och det är också väldigt fördelaktigt att de har varit ute i branschen själva.«
Nu siktar hon på att få jobb på någon logistikavdelning.
» Drömmen hade varit att få effektivisera logistikavdelningen. Jag vet inte riktigt vilken bransch jag vill in i, men just effektivisering tycker jag att är väldigt intressant, både vad gäller den ekonomiska biten och även miljömässigt. «

» Där har man en väldigt stor marknad. Att få jobba med sjön fast från landsidan är lite häftigt tycker jag. «


henrik2


Robert, 29, sjöingenjörsprogrammet

Robert Erlandsson studerar sista året till sjöingenjör i Kalmar och är övertygad om att han gjort rätt yrkesval:

» Jag känner att det är helt rätt, det är världens bästa yrke. Oavsett om man jobbar till sjöss eller iland så är det absolut inga problem att få ett jobb. «

Robert har redan tidigare gått en ettårig maskinbefälsutbildning på Chalmers. Studierna till sjöingenjör påbörjade han i Danmark, men valde att fortsätta i Kalmar.
» När utbildningen till maskinbefäl dök upp blev det lite som att prova på, men jag fastnade för den. Sedan var det naturligt att fortsätta med sjöingenjörslinjen. «

Han anser att de största skillnaden mellan studierna i Danmark och Sverige är den praktiska biten.
» Här i Kalmar har vi labbar i nästan vartenda ämne och använder faktiskt våra händer och får pröva på de grejer vi läser om. I Danmark var det inte lika mycket hands on. Jag tycker att det är väldigt bra här, man får en bättre bild av det man studerar.«
Han är även nöjd med sin praktik ombord – både i Danmark och Sverige.
» I svensk regi har jag haft gjort praktik ombord på Atlantic Cartier. 
Då var det även en handledare ombord. Min övriga praktik har jag gjort för Mærsk på två dansk-flaggade fartyg. Efter sjöingenjörsexamen kommer Robert att göra sin sista praktik för Mærsk under sommaren. «

» Sedan börjar jag jobba, det är min plan. Önskan är att att få jobb på Mærsk Supply, men om det istället blir containerfartyg spelar egentligen ingen roll. Man gör i stort sett samma saker i maskin. Vi ska se till att grejerna funkar och att båten kan köra dit den ska och kommer i tid. «
Han tror inte att det kommer att bli problem med att få jobb.

» Grejen med den här utbildningen är att sjöingenjörer står väldigt högt i kurs. «


henrik2



Henrik, 27, sjöingenjörsprogrammet

Efter sju månader i baren på en lyxkryssare insåg Henrik Eklund att båtlivet lockade mer än bartenderyrket. Han sökte sjöingenjörsprogrammet på Linnéuniversitetet och kom in.

»Jag har alltid haft ett tekniskt intresse och tyckt att det varit kul. Sen passar livsstilen mig också. Att jobba och sen vara ledig i längre perioder funkar bättre än 8–5.«

Henrik tycker att programmet är bra eftersom det skrapar på ytan inom väldigt många olika områden.
»Vi läser i princip samma sak som alla ingenjörsutbildningar tillsammans. Fast vi går inte lika djupt.«
Att ha bredden är viktigt eftersom man på sjön förväntas vara en problemlösare som kan fixa alla möjliga situationer, något som Henrik tycker att utbildningen förbereder honom bra för.

Allra bäst är ändå praktiken och att den är varvad med de teoretiska kurserna under hela utbildningen.
»Det gör att man aldrig blir skoltrött och att man få dubbel belöning. Man får vara ute på båt och samtidigt känna hur polletten trillar ner. Att man fattar hur allt hänger ihop.«
I framtiden är planen att jobba inom offshore-industrin. Gärna på ankarhanterare eller seismik-fartyg.

»Det är större besättning på sådana fartyg och det är kul att ha andra yrkeskategorier än sjöfolk ombord.«
Henriks bästa råd till blivande studenter på sjöingenjörsprogrammet är att vara ambitiös, ta skolan på allvar redan från början och att våga visa framfötterna både i skolan och på praktiken.
»Då kommer det inte att bli några problem att hitta jobb efter utbildningen.«


henrik2


Caroline, 21, sjökaptensprogrammet

Önskan om ett varierat och ansvarsfullt arbete fick Caroline Beckman att söka sjökaptensprogrammet på Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg. Nu är hon inne på sitt tredje år och efter avslutade studier hoppas hon få anställning på tankfartyg.

Redan när Caroline arbetade extra under gymnasietiden insåg hon att ett åtta-till-fem-jobb inte var något för henne.
»När jag berättade det för mamma sa hon att ’du kanske ska gå till sjöss som din pappa’. Pappa är sjöingenjör och maskin är kanske inte något för mig. Men det finns väldigt mycket annat man kan göra ombord och kapten lät intressant«, säger Caroline.
Utbildningen är hon mycket nöjd med.

»Den är jättebra och vi läser allt från navigation och meteorologi till ekonomi och juridik«, säger hon.
Under de fyra studieåren ingår även fem praktikperioder till sjöss. Första fartyget kom Caroline till redan efter ett halvår på skolan. Det var en kemikalietanker som gick i Nordsjöfart. Sedan dess har hon även varit på en Finlandsfärja samt ytterligare en kemikalietanker.
»Praktiken är ett bra tillfälle att pröva på olika sorters sjöfart och knyta kontakter för framtida anställning«, säger hon och fortsätter.

»Under praktikperioderna får man också se vad det innebär att jobba som sjöbefäl. Det är nog mer varierat än de flesta tror.«
Efter examen tänker Caroline söka sig till tanksjöfarten. Men nästkommande praktik blir på en helt annan sorts fartyg – ett av Star Cruises kryssningsfartyg i Asien.
»Jag vill inte låsa mig vid bara en sorts sjöfart och det ska bli kul att lämna Östersjön och Nordsjön ett tag.«


caroline


Sofie, 29, sjöfart och logistik

Sofie Söderberg var säker på att hon skulle bli ekonom. Idag är hon glad att hon valde sjöfart och logistik istället.

»Jag är så glad att jag inte blir ekonom. Sjöfarten är en global marknad och jag vill utomlands«, säger hon.
Hon har tidigare arbetat med logistik, som innesäljare och ekonomiassistent, och har varit ansvarig för lagermöten på sin arbetsplats. Det kändes naturligt att välja sjöfart och logistik som innehåller mycket ekonomi och juridik. Sofie är mycket nöjd med skolan, utbildningen och kurserna.

»Vår klass är underbar. Vi hjälper varandra och det finns ingen konkurrens. Att det fungerar så bra med klassen gör att allt det andra, kurserna och studentlivet, blir bra.«
Till våren ska de göra företagsförlagd utbildning eller praktik.
»Det är bra att vi får möjlighet att komma ut. En del kanske har en fix idé om vad de vill jobba med, men nu får vi möjlighet att prova på och lite inblick i hur det fungerar.«

Själv har hon siktat in sig på oljebranschen, att jobba som befraktare eller bunkerinköpare. Men hon säger att hon inte vill stänga några dörrar, marknaden är väldigt öppen och det finns många möjlighet-er efter utbildningen.
»Vi har en nära kontakt med näringslivet, så det verkar inte vara några problem att få jobb, som det ser ut nu.«

Sofie vill verkligen rekommendera sin utbildning till andra. För den som väljer sjöfart och logistik är hennes råd att läsa på ordentligt innan kurserna så man hänger med och att våga fråga lärarna.
»Gå in med ett öppet sinne. Lås dig inte vid sjöfart, det kanske är lika roligt på ett åkeri.«


Sofie-Soderberg